PENGEMBANGAN BAHAN AJAR KONSEP DASAR IPS SD BERORIENTASI PROBLEM BASED LEARNING

Arif Widodo, Muhammad Sobri, Dyah Indraswati, Setiani Novitasari

Abstract


This study aims to determine the feasibility of developing basic social studies concept-oriented problem-based learning materials in the PGSD study program at the University of Mataram. The research method used is the development research method. The development model used is the ADDIE model. The steps for developing the ADDIE model consist of analysis, design, development, and evaluation—data collection using questionnaires and interviews. The study results show that the social studies basic concept teaching materials oriented towards Problem-based learning have met the eligibility elements, both in terms of content feasibility, presentation feasibility, and language eligibility. The average score obtained on the content eligibility aspect is 3.5, the presentation eligibility aspect is 3.4, and the language eligibility aspect is 3.6, with a maximum score of 4.00. Student responses to the teaching materials developed are included in the good category. The aspect of ease of use gets a score of 3.3, the aspect of conformity with needs gets a score of 3.8, and the display aspect gets a score of 3.5 out of a maximum score of 4.00. Based on the results of expert validation tests and user responses, it can be concluded that the developed teaching materials are suitable for use as teaching materials in Elementary Social Science Basic Concepts courses. This teaching material is recommended as the main teaching material in the lecture process so that students get real learning experience, have a good mastery of IPS concepts, and are skilled in solving social problems in the regional and global scope.

Bahan ajar memiliki peranan yang sangat penting dalam mendukung kegiatan perkuliahan. Tanpa adanya bahan ajar maka proses perkuliahan dipastikan tidak akan berjalan efektif. Bahan ajar yang digunakan harus disesuaikan dengan model pembelajaran yang terbaru. Salah satu model pembelajaran terbaru yang sedang trend adalah model pembelajaran problem based learning. Pembaharuan bahan ajar menggunakan model pembelajaran terbaru diharapkan dapat memfasilitasi mahasiswa agar dapat belajar sesuai dengan zamannya. Salah satu mata kuliah yang perlu dikembangkan bahan ajarnya adalah mata kuliah Konsep Dasar IPS SD. Mata kuliah ini berisi tentang materi pokok pendidikan IPS yang akan menjadi bekal bagi mahasiswa ketika menjadi guru. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan Bahan Ajar Konsep Dasar IPS SD Berorientasi Problem Based Learning untuk mahasiswa PGSD. Objek kajian dalam penelitian ini adalah mahasiswa PGSD. Lokasi penelitian di Kota Mataram, Nusa Tenggara Barat. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian pengembangan. Pengumpulan data menggunakan angket dan wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa bahan ajar Konsep dasar IPS yang berorientasi pada Problem based learning telah memenuhi unsur kelayakan, baik dari kelayakan isi, kelayakan penyajian, dan kelayakan dalam aspek bahasa. Bahan ajar ini disarankan untuk digunakan sebagai bahan ajar utama dalam proses perkuliahan agar mahasiswa mendapatkan pengalaman belajar yang nyata, memiliki penguasaan konsep IPS yang baik, dan terampil dalam menyelesaikan permasalahan sosial dalam lingkup regional maupun global


Keywords


Bahan ajar; Konsep dasar IPS; Problem based learning

References


Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya Indonesia, 2(1). https://doi.org/10.33751/jsalaka.v2i1.1838

Amanda, R., Erlisnawati, & Kurniawan, O. (2022). Analisis Keterampilan Komunikasi dalam Pembelajaran IPS di SD. Jurnal Educhild : Pendidikan Dan Sosial, 11(2), 75–79.

Andayani, T., Sitompul, H., & Situmorang, J. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Hybrid Learning dengan Pendekatan Problem Based Learning pada Matakuliah Pengantar Sosiologi. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 12(2), 506. https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i2.20155

Ari Istiningrum, A. (2017). Peningkatan Self-Regulated Learning Skills Mahasiswa Pada Mata Kuliah Akuntansi Pengantar Melalui Problem-Based Learning. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 36(1). https://doi.org/10.21831/cp.v36i1.11080

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Gunawan, R. (2016). Pendidikan IPS: Filosofi, Konsep dan Aplikasi (3rd ed.). Alfabeta.

Haryati, L. F., & Wangid, M. N. (2023). Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah (PBL) Untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21. Jurnal Educhild : Pendidikan Dan Sosial, 12(1), 23–28.

Hidayat, B. (2020). Tinjauan Historis Pendidikan IPS Di Indonesia. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(2), 147–154. https://doi.org/10.23887/pips.v4i2.3493

Husada, S. P., Taufina, T., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Metode Visual Storytelling di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 419–425. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.373

Nuryasana, E., & Desiningrum, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Strategi Belajar Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(5), 967–974. https://doi.org/10.47492/jip.v1i5.177

Oktaviana, D., & Haryadi, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(4), 1076. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3069

Oktaviyanti, I., & Novitasari, S. (2019). Analisis Penerapan Problem Based Learning pada Mata Kuliah Pendidikan IPS. Musamus Journal of Primary Education, 50–58. https://doi.org/10.35724/musjpe.v2i1.1945

Rachmah, H. (2014). Pengembangan Profesi Pendidikan IPS. Alfabeta.

Sapriya. (2017). Pendidikan IPS: Konsep dan Pembelajaran (8th ed.). PT Remaja Rosda Karya.

Satwika, Y. W., Laksmiwati, H., & Khoirunnisa, R. N. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 3(1), 7. https://doi.org/10.26740/jp.v3n1.p7-12

Somantri, M. N. (2001). Menggagas Pembaharuan Pendidikan IPS. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (5th ed.). PT Rineka Cipta.

Thomas, P., & Nurkhin, A. (2016). The Development Of Learning Sets And Research Methodology Module Using Problem Based Learning For Accounting Education Students. Journal of Accounting and Business Education, 1(1), 77. https://doi.org/10.26675/jabe.v1i1.6731

Trisnawati, N. F., & Sundari, S. (2020). Efektifitas Model Problem Based Learning dan Model Group Investigation dalam Meningkatkan Karakter Anti Korupsi. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 203–214. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i2.637




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v12i1.7848

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

https://champagne-christophe-mignon.com