PERBEDAAN PENERAPAN MODEL PROBLEM SOLVING BERBANTUAN PAPAN PETUALANGAN TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH
Abstract
Problem solving is one of the abilities that must be mastered by elementary school students, especially regarding learning to count. So the authors apply the problem solving learning model using adventure board media to determine the influence in dealing with this problem solving ability. This research uses quantitative methods. This type of research is an experiment with a nonequivalent control group design. The population in this study were students of VA and VB grades at SDN Ungaran 01. Data analysis techniques used the normality test, homogeneity test, and independent sample t test. The results showed that there were differences in the application of problem solving learning models to problem solving abilities using adventure board media in mathematics learning for fifth grade students. This was proven by the significance level which showed a sig count value of 0.002 <0.05. So it can be concluded that the problem solving learning model using adventure board media can provide changes in improving students' problem solving abilities.
Pemecahan masalah merupakan salah satu kemampuan yang harus dikuasai siswa sekolah dasar, khususnya mengenai pembelajaran berhitung. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui adanya pengaruh dalam menangani kemampuan pemecahan masalah siswa sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif. Jenis penelitian ini adalah eksperimen dengan bentuk ¬nonequivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas VA dan VB SDN Ungaran 01. Teknik analisis data menggunakan uji normalitas, uji homogenitas, dan uji independent sample t test. Hasil penelitian menunjukkan terdapat perbedaan dalam penerapan model pembelajaran problem solving terhadap kemampuan pemecahan masalah menggunakan media papan petualangan pada pembelajaran matematis siswa kelas V. Hal ini terbukti dengan taraf signifikasi yang menunjukkan nilai sig hitung 0,002 < 0,05. Sehingga dapat disimpulkan bahwa model pembelajaran problem solving menggunakan media papan petualangan dapat memberikan perubahan peningkatan pada kemampuan pemecahan masalah siswa.
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Areana, I Nyoman. (2012) Implementasi Polya’s Pada Problem Solving Tentang Aplikasi Integrasi Dalam Jurnal Fisika. Jurnal Magister Scientiae. No. 32
Muhammad, Guntur Maulana., Ari Septian, & Mastika Insani Sofa. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Creative Problem Solving Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendididkan Matematika. Vol. 7(3).
Mustadi, A; dkk. (2020). Landasan Pendidikan Sekolah Dasar. Yogyakarta: UNY Press. ISBN.
Octavia, A. Model-Model Pembelajaran. (2020). Yogyakarta: Deepublish
Sari, Dini Fitria & Meita Fitrianawati. (2018). Pengembangan Media Petualangan Matematika (Petamatika) Pada Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Untuk Kelas IV Sekolah Dasar. Fundamental Pendidikan Dasar. Vol. 1(1). ISSN:2614-1620
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:
ALFABETA
Utami, L. O., Utami, I. S., & Sarumpaet, N. (2017). Penerapan Metode Problem Solving
Dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini Melalui
Kegiatan Bermain. Tunas Siliwangi, 3(2), 175 – 180.
Utami, W., Waluya, S., & Mashuri, M. (2014). Keefektifan Model Pembelajaran
Problem Solving Berbasis Gallery Walk Terhadap Kemampuan Pemecahan
Masalah. Unnes Journal of Mathematics Education, 3(2).
https://doi.org/10.15294/ujme.v3i2.4466
Wijaya, S. H. (2022). Meta Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning dan
Problem Solving terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika.
Research & Learning in Elementary Education, 6, 3736 – 3746.
https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2736
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v12i2.7873
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.