ANALISIS KEDISIPLINAN ANAK DI MASA NEW NORMAL PADA ANAK TK B DI KELURAHAN SIDOMULYO BARAT KECAMATAN TAMPAN

Ariyanti Ariyanti, Enda Puspitasari, Nurlita Nurlita

Abstract


The problem observed in this study is the discipline of children in the new normal period. In this study, the researcher wanted to find out more about how the description of discipline in Kindergarten B children after going through online learning. This research uses quantitative descriptive research. The research instrument is a grid of children's discipline indicators with data collection techniques using observation sheets. The data analysis technique used is a quantitative descriptive analysis technique using percentages. The results showed that the discipline of children in the new normal period in Kindergarten B children in the Sidomulyo Barat Village, Tampan District, from the eight indicators, namely, coming to school on time was in the sufficient category (C) with a percentage of 69.16%, dressing according to school attributes was at good category (B) with a percentage of 93.33%, lining up to enter the classroom is in the sufficient category (C) with a percentage of 72.50%, being responsible for the tasks given is in the good category (B) with a percentage of 81.66%, throwing garbage in its place is in the sufficient category (C) with a percentage of 70%, praying after finishing studying is in a good category (B) with a percentage of 85.83%, tidying the seat after use is in the sufficient category (C) with a percentage of 73.33%, and queuing out of class is in the good category (B) with a percentage of 85.83%.

Permasalahan yang diamati pada penelitian ini adalah kedisiplinan anak di masa new normal. Dalam penelitian ini peneliti ingin mencari tahu lebih lanjut bagaimana gambaran kedisiplinan pada anak TK B setelah melewati pembelajaran daring. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kuantitatif. Instrumen penelitian berupa kisi-kisi indikator kedisiplinan anak dengan teknik pengumpulan data menggunakan lembar observasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis deskriptif kuantitatif dengan menggunakan persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kedisiplinan anak di masa new normal pada anak TK B di Kelurahan Sidomulyo Barat Kecamatan Tampan dari kedelapan indikator yaitu, datang ke sekolah tepat waktu berada pada kategori cukup (C) dengan persentase 69,16%, berpakaian sesuai atribut sekolah berada pada kategori baik (B) dengan persentase 93,33%, berbaris memasuki ruang kelas berada pada kategori cukup (C) dengan persentase 72,50%, bertanggung jawab atas tugas yang diberikan berada pada kategori baik (B) dengan persentase 81,66%, membuang sampah pada tempatnya berada pada kategori cukup (C) dengan persentase 70%, berdo’a setelah selesai belajar berada pada kategori baik (B) dengan persentase 85,83%, merapikan tempat duduk setelah digunakan berada pada kategori cukup (C) dengan persentase 73,33%, dan antri keluar kelas berada pada kategori baik (B) dengan persentase 85,83%.

 


Keywords


Kedisiplinan, New Normal

Full Text:

PDF

References


Andriyani, W. (2016). Analisis Tingkat Kedisiplinan Anak Kelompok B Di Taman Kanak-Kanak Se-Gugus Pelangi Kecamatan Tegalrejo Yogyakarta. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Anggraini, E. (2020). Upaya guru dalam menanamkan disiplin anak di paud terpadu aisyiyah bustanul athfal ii palangka raya.

Endang, U., & Kamila, I. N. (2018). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah. Tarbiyah Al-Aulad, 3(1), 65–74.

Masnipal. (2012). Siap Menjadi Guru dan Pengelolaan PAUD Profesional. PT Elex Media Komputindo.

Pendidikan, J. E., & Elfyana, S. (2020). INTRAPERSONAL INTELLIGENCE RELATIONSHIP WITH 4-6 YEARS MORAL BEHAVIOR IN RA ULUL AZMI , PEKANBARU CITY. 9(2), 70–77.

Pendidikan, J. E., Rahmadini, W. S., & Novianti, R. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN FLIPPED LEARNING TERHADAP KEMANDIRIAN ANAK USIA 5 – 6 TAHUN. 9(2), 55–61.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v11i2.7750

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.