THE EFFECT OF FLIPPED LEARNING MODIFICATION TO THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY IN CHILDREN AGE 5-6 YEARS IN KINDERGARTEN

Joseva Devenjuy Purba, Enda Puspitasari

Abstract


Based on observations conducted in the field, it can be seen that the development of creativity in children aged 5-6 years is still categorized as lacking criteria, so there is a need for modification of childrens learning in the form of the application of flipped learning in improving the development of creativity in early chillhood. The research was conducted at Cendana Rumbai Kindergarten Pekanbaru. The method in thid study was to use a one group pretest posttest design experimental method involving 20 childrens as research samples and the data collection techniques were using saturated samples techniques. Data collection techniques in this study used observation techniques for children. Analysis of the data used in this study is to use the t-test obtained from the SPSS version 23 computer program. By doing the data analysis, the result of the count were 16, 327 which is greater than the number of t tables of 2,093 with a significance of 0,00<0,05. It can be concluded that there are differences in the development of childrens creativity before and after the use of fillepd learning in childrens. The great influence of tang has been given by flipped learning to creativity according to the N Gain formula of 62,87% is categorized into the medium category


Berdasarkan kegiatan observasi pengamatan yang dilakukan dilapangan terlihat bahwa perkembangan kreativitas pada anak usia 5-6 tahun masih dikategorikan kedalam kriteria kurang., maka diperlukan adanya modifikasi terhadap pembelajaran anak yaitu berupa penerapan flipped learning dalam meningkatkan perkembangan kreativitas pada anak usia dini. Penelitian tersebut dilakukan di TK Cendana Rumbai Pekanbaru. Metode dalam penelitian ini ialah menggunakan metode eksperimen desain one group pretest posttest yang melibatkan 20 orang anak sebagai sampel penelitian dan teknik pengumpulan datanya menggunakan teknik sampel jenuh. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik observasi terhadap anak. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini ialah menggunakan uji t-test yang diperoleh dari program komputer SPSS versi 23. Dengan dilakukannya analisis data maka diperoleh hasil t hitung sebesar 16, 327 yang lebih besar dari jumlah t tabel sebesar 2,093 dengan signifikan sebesar 0,00 < 0,05. Maka dari itu,  dapat ditarik kesimpulan bahwa terdapat perbedaan perkembangan kreativitas anak sebelum dan sesudah penggunaan flipped learning pada anak. Besar pengaruh yang telah diberikan oleh flipped learning terhadap kreativitas menurut rumus N Gain sebesar 62, 87% dikategorikan kedalam kategori sedang.


Keywords


flipped learning, creativity development

Full Text:

PDF

References


Ahmad Susanto. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini ( Konsep dan Teori). Jakarta. PT Bumi Aksara.

Anita Yus. (2011). Model Pendidikan Anak Usia Dini Edisi Pertama. Jakarta Prenadamedia Group.

Direktorat Tenaga Teknis. (2003). Pertumbuhan dan Perkembangan Anak Usia 0-6 Tahun. Jakarta. PT.Grasindo.

Enda Puspitasari. (2015). Pemetaan kreativitas anak usia 4-6 tahun di TK Laboratorium PG-PAUD Universitas Riau. EDUCHILD. Volume 4 No 1. http://scholar.google.co.id/scholar/hl=id&as_sdt=0%2C5&q=enda+puspitasari&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3DB6vffvXHYpgj. Tanggal Akses 8 April 2020.

Nuraini, Zulkifli N, Febrialismanto. (2016). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Terhadap Partisipasi Orangtua Dalam Menyelenggarakan PAUD Didesa Teluk Pinang Kecamatan Gaung Anak Serka Kabupaten Indragilir Hulu. Jurnal Online Mahasiswa. http://scholar.google.co.id/scholar?start=10&q=febrialismanto&hl=id&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&u=%23p%3DoaN0NPz2hMkJ. Tanggal Akses 8 April 2020.

Sukardi. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta. Bumi Aksara.

Suharsimi Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta. Jakarta.

Suratno. (2005). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini. Jakarta. Depdiknas.

Sugiyono 1. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta.

Utami Munandar. (2004). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta. Rineka Cipta.

Yeni Rachmawati & Euis Kurniati. (2010). Strategi Pengembangan Kreativitas Pada Anak Usia Taman Kanak-Kanak. Jakarta. Kencana.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v9i1.7671

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

https://champagne-christophe-mignon.com