PENGEMBANGAN MEDIA APRON HITUNG PADA ANAK USIA DINI

Nurul Aulia, Dewi Fitria

Abstract


This development research aims to determine the feasibility of learning media, namely counting apron media equipped with a guidebook for using media in early childhood learning activities. This research is a type of research and development (R&D) with the ADDIE model which consists of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation, and evaluation. The focus of this research is the development of arithmetic apron media equipped with a guidebook for media use to facilitate teachers in making and using arithmetic apron media. The instrument used to collect data is a questionnaire given to validators, namely material expert validators, and media expert validators. Interview instruments given to teachers before and after using the counting apron media developed in this study.  Based on the validation results from the material expert validator, the score was 94.5% with the category "Very Feasible", and the results of the media expert validator obtained a score of 98.4% with the category "Very Feasible". The results of the teacher interview also stated that the counting apron media is suitable for use in early childhood learning activities. Based on the assessment score criteria, it can be said that the Calculation Apron Media Development in Early Childhood equipped with a guidebook for using the developed media is valid and very feasible to use in the early childhood learning process.

Keywords


Apron, learning media, counting, learning, early childhood

References


Afifah, N., Batubara, I. H., & Harahap, T. H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Pendekatan Investigasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Ilmu Sosial, 7(2), 200-206.

Alfitri, N., Saodi, S., & Herman, H. (2021). Pengaruh Media Apron Hitung Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Kelompok B TK Pertiwi II Sossok. EDUSTUDENT: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 8-16.

Ambarini, N. D. (2016). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PERMULAAN MELALUI MEDIA CELEMEK HITUNG (Penelitian Tindakan pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Sekar Sari Pulomerak Cilegon Banten). Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 127-134.

Brown, J. P., Amaechi, B. T., Bader, J. D., Shugars, D., Vollmer, W. M., Chen, C., ... & X‐ACT Collaborative Research Group. (2015). The dynamic behavior of the early dental caries lesion in caries‐active adults and implications. Community dentistry and oral epidemiology, 43(3), 208-216.

Germana Due., & Ita, E. (2019). Pengembangan media pembelajaran apron hitung untuk meningkatkan kemampuan berhitung anak. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 14-31.

Jusmiyanti, A., Aswandi, A., & Yuniarni, D. (2015). Penggunaan Media Apron Number Dalam Mengenalkan Konsep Bilangan Pada Anak Di Tk Kemala Bhayangkari 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 9(10).

Maslich, I. Y. (2016). Pengembangan Media Papan Pintar Angka (Papika) Bagi Anak Kelompok A di Taman Kanak-Kanak Nasional Samirono Caturtunggal Depok Sleman Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 5(6), 179-192.

Prawastiningtyas, D. P. (2015). Pengembangan Media Apron Hitung Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Pkk Kartini Padokan Kidul Tirtonirmolo Kasihan Bantul. Pendidikan Guru PAUD S-1.

Rahayu, M., Hidayat, A. A., & Muharomah, D. R. (2022). Pengembangan Media Apron Hitung untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Al Hidayah. Journal on Teacher Education, 4(2), 1-12.

Sarinah, S. (2020). Pengembangan Media Apron Hitung Dalam Pembelajaran Berhitung Anak Usia 5-6 Tahun di Raudhatul Athfal Al-Madani Kabupaten Kepahiang (Doctoral dissertation, IAIN BENGKULU).

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Ulfah, M., & Marli'ah, S. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA APRON HITUNG UNTUK PEMBELAJARAN MENGENAL KONSEP BILANGAN 1-10 PADA ANAK KELOMPOK A. GCEJ (Golden Childhood Education Journal), 2(1), 26-33.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v12i2.7878

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

https://champagne-christophe-mignon.com