Analisis Keterampilan Komunikasi dalam Pembelajaran IPS di SD

Roseli Amanda, Erlisnawati Erlisnawati, Otang Kurniaman

Abstract


The purpose of this study was to determine the level of students' oral communication skills in social studies learning in elementary school. This research is a qualitative descriptive study in which research data were collected through interview techniques and social studies learning video documentation which were then analyzed. Based on the results of the study, it was found that the level of students' oral communication was in the good range with a percentage score of 67%. students are able to answer questions briefly and precisely but take a long time, students conclude learning but are still not precise, students are able to make presentations fluently but are still shy, students speak using a medium volume of voice, students speak using language that can be understood but is less effective, students pay attention to the interlocutor but occasionally chat, students do not interrupt the interlocutor's conversation but do not listen to the interlocutor's conversation, students distinguish how to talk to their teachers and friends but do not know the right situation to speak, students speak in a good and polite language and do not mock their friends , and students speak Indonesian but occasionally use village language during the learning process.Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat keterampilan komunikasi lisan siswa dalam pembelajaran IPS di SD. Penelitian ini merupakan penelitian deskriptif kualitatif yang mana data penelitian dikumpulkan melalui teknik wawancara dan dokumentasi video pembelajaran IPS yang kemudian di analisis. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh tingkat komunikasi lisan siswa berada pada rentang baik dengan persentase skor 67%. siswa mampu menjawab pertanyaan dengan singkat dan tepat tetapi agak lama, siswa  menyimpulkan pembelajaran tetapi masih kurang tepat, siswa mampu melakukan presentasi dengan lancar tetapi masih malu-malu, siswa berbicara menggunakan volume suara sedang, siswa berbicara menggunakan bahasa yang dapat dipahami tapi kurang efektif, siswa memperhatikan lawan bicara tetapi sesekali mengobrol, siswa tidak memotong pembicaraan lawan bicara tetapi kurang mendengarkan pembicaraan lawan bicara, siswa membedakan cara bicara terhadap guru dan temannya tetapi kurang mengetahui situasi yang tepat untuk berbicara, siswa berbicara dengan bahasa yang baik dan sopan sertas tidak mengejek temannya, dan siswa berbicara menggunakan bahasa Indonesia tetapi sesekali menggunakan bahasa kampung saat proses pembelajaran.

Keywords


Keterampilan Komunikasi; IPS; Sekolah Dasar

References


Al-Musalli, A. (2019). Rethinking Business Communication Skills Education: Are Communication Courses Preparing Students for the Workplace?. College Quarterly, 22(2).

Churiyah, Y. (2010). Komunikasi Lisan dan Tertulis. In Upi edu (pp. 1–56). http://file.upi.edu/Direktori/DUAL-Modes/Pendidikan_Bahasa_Dan_Sastra_Indonesia_Di_Sekolah_Dasar_Kelas_Rendah/Bbm_1.pdf

DeLellis, A. J., & Sauer, R. L. (2004). Respect as Ethical Foundation for Communication in Employee Relations. Laboratory Medicine, 35(5), 262–266. https://doi.org/10.1309/ycxmgvrue94krx6e

Edwards, C. (2009). Communication Skills Training for Elementary School Students. Communication Currents. https://www.natcom.org/CommCurrentsArticle.aspx?id=934

Gimnastiar, A. (2015). Implikasi Nilai-Nilai Sosial Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Institut Agama Islam Negeri ( Iain ) Syekh Nurjaticirebon.

Iriantara, Y., & Syaripudin, U. (2013). Komunikasi Pendidikan. Simbiosa Rekatama Media.

Lewis, I. (2004). Access for all? In EMBO Reports (Vol. 5, Issue 3). https://doi.org/10.1038/sj.embor.7400107

Ningsih, R., Boeriswati, E., & Muliastuti, L. (2020). Language Politeness of Students and Teachers: an Ethnographic Study. Getsempena English Education Journal, 7(1), 159–169. https://doi.org/10.46244/geej.v7i1.1063

Parmis, A., Pole, M. C. M., & Flordeluna, I. (2020). Students ’ Oral Presentation : Personality Traits , Difficulties , And Speaking Proficiency. 12. doi: https://doi.org/10.24941/ijcr.37818.01.2020

Rahmawati, I. (2017). Pengintegrasian Nilai-Nilai Dalam Pembelajaran Ips. Magistra, 29(100), 1–10.

Rahmawaty, S., Nurhayati, & Arsyad, M. (2020). Kemampuan Menarik Kesimpulan Peserta Didik yang Menggunakan LKPD Pertanyaan Pengarah Kelas XI MIA 2 SMA Negeri 11 Makassar. Prosiding Seminar Nasional Fisika PPs UNM, 2, 33–36.

Rismayanti. (2018). Hambatan komunikasi yang sering dihadapi dalam sebuah organisasi. Journal Al-Hadi, 6(1), 825–834. file:///C:/Users/Asus/Downloads/384-73-754-1-10-20181130.pdf

Rohim, S. (2009). Teori Komunikasi. Rineka Cipta.

Safaat, H., & Tulak, G. T. (2021). Komunikasi Dalam Keperawatan. Tahta Media Group. Google Play

Sanjaya, M. R. (2017). Bahasa Pengantar Dalam Pendidikan Serta Faktor Yang Mempengaruhinya Studi Komparatif: Siswa Di Kabupaten Oku. Jurnal Bindo Sastra, 1(1), 28. https://doi.org/10.32502/jbs.v1i1.665

Sugeng, B. (2022). Fundamental Metodologi Penelitian Kuantitatif. In KOMUNIKASI PENELITIAN KUANTITATIF Program Studi Jurnalistik & Humas. Deepublish.

Suprapto, H. A. (2018). Pengaruh Komunikasi Efektif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kewirausahaan Mahasiswa. Lectura : Jurnal Pendidikan, 9(1), 1–9. https://doi.org/10.31849/lectura.v9i1.913

Syahputra, M. A. D. (2020). Peranan Pendidikan IPS dalam Pencegahan Konflik Melalui Pendidikan Perdamaian. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 4(1), 33–41. https://doi.org/10.23887/pips.v4i1.3036

Tohardi, A. (2019). Pengantar Metodologi Penelitian Sosial + Plus. Tanjung Pura University Press. Google Play




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v11i2.7785

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.