MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK MATAKULIAH TULISAN ARAB MELAYU DENGAN MENGGUNAKAN CARA ONLINE

Hidayatun Nur

Abstract


Global conditions due to COVID 19 change things in life, including the way of learning which was initially carried out using face-to-face changes using online or online methods. This change also occurred in learning Malay Arabic Writing. In the Arabic Malay Writing course, online learning is something new. The purpose of this study was to determine the learning motivation of students in the online Malay Arabic Writing course. This research uses a descriptive quantitative method with a large sample of forty students. From the results of the study, it can be seen that the device that is widely used for online learning is android, the experience of learning Malay Arabic writing is generally at the elementary school level, the device used with the motivation to learn Malay Arabic writing online has no significant relationship, and the learning experience with the motivation to learn writing in Arabic Arab Malay online does not have a significant relationship.

Kondisi global akibat akibat COVID 19 mengubah hal kehidupan termasuk dalam cara belajar yang pada awalnya dilaksanakan dengan menggunakan tatap muka berubah menggunakan cara online atau daring. Perubahan ini juga terjadi pada pembelajaran Tulisan Arab Melayu. Pada mata kuliah Tulisan Arab Melayu pembelajaran online merupakan hal yang baru. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui motivasi belajar Peserta Didik pada matakuliah Tulisan Arab Melayu online. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif dengan banyak sampel sebanyak empat puluh orang Peserta Didik. Dari hasil penelitian dapat diketahui perangkat yang banyak digunakan untuk belajar online adalah android, pengalaman belajar tulisan arab melayu pada umumnya pada jenjang sekolah dasar, perangkat yang digunakan dengan motivasi belajar tulisan arab melayu online tidak memiliki hubungan yang signifikan, dan pengalaman belajar dengan motivasi belajar tulisan arab melayu online tidak memiliki hubungan yang signifikan.

 


Keywords


Motivasi belajar, Tulisan Arab Melayu, Online

References


Aiyub. (2015). Motivasi Belajar Peserta Didik Selama Mengikuti Pendidikan Tinggi Keperawatan. Idea Nursing Journal, VI(2), 74–82.

Angraini, I. S. (2011). Motivasi Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Berpengaruh: Sebuah Kajian Pada Interaksi Pembelajaran Peserta Didik Irmalia Susi Anggraini *. Primiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 1(2), 100–109. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/pe.v1i02.40

Brandmiller, C., Dumont, H., & Becker, M. (2020). Teacher Perceptions of Learning Motivation and Classroom Behavior: The Role of Student Characteristics. Contemporary Educational Psychology, 1–44. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101893

Emda, A. (2017). Lantanida Journal,. Lantanida Journal, 5(2), 93–196.

Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan antara motivasi belajar dengan minat belajar peserta didik kelas iv sdn poris gaga 05 kota. Jurnal JPSD, 4(2), 47–53. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26555/jpsd

Febrialismanto, & Nur, H. (2019). Kemampuan Guru Menggunakan TIK Untuk Pengembangan di. KINDERGARDEN: Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 101–111. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24014/kjiece.v2i2.8296

Febrialismanto, & Nur, H. (2020). Hubungan Aktivitas Penggunaan Teknologi dengan Memilih TIK Untuk Pengembangan Anak Usia Dini. PAUD Lectura, 3(2), 28–39. https://doi.org/https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v3i02.3886

Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Jurnal Teknologi Pendidikan Pembelajaran Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65–70. https://doi.org/https://doi.org/10. 21009/jtp.v22i1.15286 Abstract:

Ismanto, E., Novalia, M., & Herlandy, P. benny. (2017). Pemanfaatan Smartphone Android Sebagai Media Pembelajaran Bagi Guru SMA Negeri 2. JURNAL Untuk Mu NegeRI, 1(1), 42–47.

Karwadi. (2004). Upaya Guru Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Peserta didik di Sekolah. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 41–52.

Manizar, E. (2015). Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar. Tadrib, 1(2), 171–188.

Masni, H. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Dikdaya, 5(1), 34–45.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128–135. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264

Partovi, T., & Razavi, M. R. (2019). The effect of game-based learning on academic achievement motivation of elementary school students. Learning and Motivation, 68(June), 1–9. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2019.101592

Saeed, S., & Zyngier, D. (2012). How Motivation Influences Student Engagement : A Qualitative Case Study. Journal of Education and Learning;, 1(2), 252–267. https://doi.org/10.5539/jel.v1n2p252

Saptono, Y. J. (2016). Motivasi dan keberhasilan belajar peserta didik. Jurnal Pendidikan Agama Kristen, I(1), 189–212.

Setyadi, D. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android Sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Satya Widya, 33(2), 87–92.

Siagian, R. E. F. (2015). PENGARUH MINAT DAN KEBIASAAN BELAJAR PESERTA DIDIK TERRHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA. Jurnal Formatif, 2(20), 122–131.

Sudjana, N., & Arifin, D. (1988). Cara Belajar Peserta didik Aktif Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.

Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta didik. Jurnal Promosi, 3(1), 73–82.

Syahbana, A. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Kontekstual Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Peserta didik SMP. Edumatica, 2(2), 17–26.

Tabrani R, A. (1994). Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v9i2.7697

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.