THE INFLUENCE OF ANIMATION VIDEO MEDIA ON ABILITY TO KNOW NUMBERS CONCEPTS IN CHILDREN AGED 4-5 YEARS

Laras Septiani, Rita Kurnia

Abstract


This research aims to determine the effect of video animation on the ability to recognize the concept of numerals. This research was conducted in Islam Al Azhar 54 Kindergarten, Pekanbaru. This research used an experimental method with one group pretest and posttest design. The sample of 15 children and used saturated sampling technique. Data collection techniques in this research were observation techniques. Data analysis techniques used t-test and SPSS 23. The results of data analysis can be obtained t count 10.990 greater than t table 2.145 with a significance of 0.000 <0.05. It could be concluded that there were differences in knowledge about the ability to recognize the concept of numerals before and after the used of video animation media. The influence given by the video animation media based on the N Gain formula of 40.96% is in the medium category.

 

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh video animasi terhadap kemampuan mengenal
konsep bilangan. Penelitian ini dilakukan di TK Islam Al Azhar 54 Pekanbaru. Penelitian ini
menggunakan metode eksperimen dengan desain one group pretest posttest dengan jumlah sampel 15
orang anak dan menggunakan teknik sampling jenuh. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini
adalah dengan teknik observasi. Teknik analisis data menggunakan uji t-test dengan menggunakan
program SPSS 23. Hasil analisis data dapat diperoleh t hitung 10,990 lebih besar dari t tabel 2,145
dengan signifikansi 0,000<0,05. Dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan pengetahuan tentang
kemampuan mengenal konsep bilangan sebelum dan sesudah penggunaan media video animasi.
Pengaruh yang diberikan oleh media video animasi berdasarkan rumus N Gain sebesar 40,96% berada
pada kategori sedang.


Keywords


Animated video media, Know the Concept of Numbers

References


Giri wiarto. (2016). Media pembelajaran Dalam Pendidikan jasmani. Laksitas.

Helpi Juntika, Rita Kurnia, dan R. N. (2019). Pengaruh Media Fun Learning Terhadap kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah Anak Usia 4-5 Tahun. https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/4454/2185

Kurnia, R. (2017). Pengaruh Media Gambar Terhadap Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Laboratorium Fkip Universitas. https://educhild.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPSBE/article/viewFile/%0A4486/4282%0A

Nonike Rose Sodikin. (2014). Pengaruh permainan bowling modifikasi Terhadap kemampuan mengenal konsep bilangan anak kelompok A Tk PGRI Desa Prunggahan Kulon Kecamatan Semanding Kabupaten Tuban. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/7694

Raniyah, Q. (2018). Pengaruh Media Audio visual Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Pada Anak Usia Dini Kelompok B Di TK Salsa. http://digilib.unimed.ac.id/21472/.

Solfiah, R. K. dan Y. (2018). Pengaruh Media Pensil Karakter Animasi Upin Dan Ipin Terhadap Kemampuan Menulis Anak. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud/article/view/8694%0A4486/4282%0A

Sugiyono. (2016). Metode Penelitiian Pendidikan. Alfabeta.

sukiman. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. PT Pustaka Insan Madani.

Sulaiman. (2012). Bilangan dan Aritmatika. PT Balai Pustaka.

yeni solfiah. (2013). Pengembangan Matematika Untuk PAUD. Unviersitas Riau.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v9i2.7691

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

https://champagne-christophe-mignon.com