PENGEMBANGAN KEMAMPUAN MENULIS ANAK USIA DINI DENGAN TEMA ALAM SEMESTA
Abstract
The writing of this paper aims to describe the development of early childhood writing skills with
the theme of the universe. Writing is a person’s ability to write letters and numbers that can be
coupled into words or sentences that have meaning or meaning. Writing skills such as writing
letters or symbols, words, and numbers using pencils, pens, crayons or other stationery. The
author can use the observation method to get the ability to develop early childhood writing with the
theme of the universe. The method used in the experiment, conversing to adjust the story in a
romantic performance, an event to be impressive or touching, or drama or poetry reading. With
the theme of the universe, sub-themes of natural disasters in children’s picture books can
develop children’s writing skills, there are types of communication tools that make children love
to chat, express, and children can also write letters, sounds, symbols, vocabulary , poetry, poetry,
and poetry in accordance with the theme, can also stimulate the growth of the child’s brain. In
developing tourism media (visiting evacuation sites for natural disasters) and puzzle games, the
implementation of the Media World can develop cognitive, motoric, language, social emotional,
moral, artistic and literary aspects of children through poetry, poetry, poetry applied to each learning
theme.
anak usia dini dengan tema alam semesta. Menulis adalah kemampuan seseorang dalam
menulis huruf dan angka yang dapat dirangkaikan menjadi kata atau kalimat yang memiliki
makna atau arti. Kemampuan menulis seperti menulis huruf atau simbol, kata, dan angka
menggunakan pensil, pena, crayon atau alat-alat tulis lainnya. Penulis dapat menggunakan
metode observasi untuk mendapatkan mengembangkan kemampuan menulis anak usia dini
dengan tema alam semesta. Metode yang digunakan eksperimen, bercakap-cakap untuk
penyesuaian cerita dalam pertunjukan pendramaan, suatu peristiwa menjadi mengesankan
atau mengharukan, atau pembacaan puisi atau prosa secara drama. Dengan tema alam
semesta, sub tema bencana alam dalam buku cerita bergambar anak dapat mengembangkan
kemampuan menulis anak, ada jenis-jenis alat komunikasi sehingga membuat anak senang
untuk bercakap-cakap, berekspresi, dan anak juga dapat menuliskan huruf, bunyi, simbol, kosa
kata, puisi, pantun, dan syair sesuai dengan tema, juga dapat merangsang pertumbuhan otak
anak. Dalam pengembangan media karya wisata (berkunjung tempat pengungsian bencana
alam) dan permainan puzzle Implementasi Media alam semesta ini dapat mengembangkan
aspek kognitif, motorik, bahasa, sosial emosional, moral, seni dan sastra anak melalui puisi,
pantun, syair diterapkan disetiap tema pembelajaran.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arsyad Azhar. 2011. Media Pembelajaran.
Jakarta:PT Raja Grafindo Persada.
Elizabeth B, Hurlock. 1980. Psikologi
Perkembangan. Jakarta:Erlangga.
http://dapatditerima.blogspot.co.id/2016/03/4-
keterampilan-berbahasa-pada-anak-usiahtml?
m=1
http://duniabaca.com/pengertian-menulis-menurutpara-
ahli.html
http://eprints.uny.ac.id/9902/3/bab%202%20-
%2008108247081.pdf
Dirjen PAUD. 2013. Pemahaman Kurikulum
PAUD, Seri Bahan Ajar Diklat Berjenjang
Tingkat Dasar. Jakarta: Kementerian
Pendidikan dan Kebudayaan.
Sadiman S, dkk. 2009. Media Pendidikan,
Pengertian, Pengembangannya dan
Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo
Persada.
Suwaji, Setyorini Ambar. 2015. Anak Smart Plus
Berbahasa Semester 1. Jakarta: Erlangga.
Suriamiharja. Petunjuk Praktis Menulis. Jakarta:
Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan
hal 4 15.
Rita Kurnia. 2011. Bermain dan Permainan Anak
Usia Dini. Pekanbaru: Cendekia.
Rita Kurnia. 2009. Metodologi Pengembangan
Bahasa Anak Usia Dini. Pekanbaru:
Cendekian Insani.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/jpsbe.v7i2.6519
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 1970 Jurnal Educhild : Pendidikan dan Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.